Pagina's

Handleiding tot succes: hoe pak je Wilders en Roemer aan

 ''Europa moet emotie worden" aldus naamgenoot Frank Pels (reclameman) in Trouw.

 "Hou het zo simpel mogelijk", adviseert Frank Pels. "Communicatie is: voor een ding kiezen en die boodschap herhalen. Dat wordt gewaardeerd door mensen."
[..]
"Het gevecht in de politieke arena wordt gedomineerd door Wilders", constateert de 67-jarige Pels, de reclamemaker die onder meer bekend is van de campagne 'Vijftien miljoen mensen'. "Dat kun je op twee manieren bestrijden. Je kunt zeggen dat Europa wél goed is. Maar je kunt het ook Amerikaanser aanpakken. Zeggen dat elke stem tegen Europa een stem voor armoede is en voor een slechtere toekomst voor onze kinderen. Dat het allemaal ellende wordt als we uit de Europese Unie stappen of de gulden weer invoeren."
 
Ja, dat zijn angstbeelden, dat weet Pels. "Het is allemaal emotie en daar is niks op tegen. Hou het zo simpel mogelijk en bestrijd de ene emotie met de andere. Feiten moeten vertaald worden in emotie. Zo verkoop je ook een pak wasmiddel. Daar zit spul in dat de was schoonmaakt, en als het wasgoed aan de lijn hangt kijkt de vrouw tevreden naar de schone lakens. Zij is een goede huisvrouw, een goede moeder. Dat is de emotie, daarom koopt zij dat wasmiddel."
[..]
Om de tegenstanders voor zich te winnen, zou Bloemberg hen een wedervraag stellen: "Wat is het alternatief? Is het een reëel scenario om uit de EU te stappen of de gulden weer te gaan gebruiken? Dat kun je met feiten snel weerleggen. We zijn vijf keer zo rijk geworden. Dat zijn cijfers die aankomen."


Bron: het artikel 'Europa moet emotie worden' in Trouw. 

Geen opmerkingen: