Pagina's

zondag, maart 08, 2009

Quote: slinkse meters


Het altijd scherpe Barracuda over 'slinkse meters':

De verplichte invoering van slimme elektriciteitsmeters bedreigt de privacy. Aldus een nieuwe actiegroep onder de naam WijVertrouwenSlimmeMetersNiet. Waar Nederlanders zich al niet druk over maken. En weer een mooi staaltje overschatting van het technisch kunnen.

"Het invoeren van een meetsysteem waarmee draadloos, op afstand, minutieus gegevens kunnen worden vastgelegd over mijn gedrag, over wanneer ik thuis ben, slaap of wakker ben, hoe vaak de douche gebruikt wordt, hoeveel personen er zich volgens statistische gemiddelden in mijn woning bevinden, hoe warm ik mijn woonruimte stook enz, is een onnodige en onacceptabele inbreuk op mijn privé-leven," zo luidt de krankzinnige tekst van een petitie.

En: "Dat het systeem ten doel heeft om mijn gedrag te kunnen monitoren, de gegevens te kunnen doorspelen aan geïnteresseerde derden en mijn energielevering op afstand te kunnen afsluiten, zijn technische mogelijkheden waaraan ik mijn gedrag 'achter de voordeur' niet gekoppeld wil zien. Ook niet als de wet een barrière inbouwt waardoor niet alle toepassingen geoorloofd zijn zonder mijn specifieke toestemming."
[..]
Of vreest de petitieopsteller soms dat hij door de politie van het bed wordt gelicht op basis van zijn gasrekening ("U heeft gekookt tussen 12.00 en 13.00, ga naar de gevangenis en u ontvangt geen 200 euro")? Of dat wasmachinefabrikanten hem een prachtig bod doen ("Gisteren draaide u uw was met een Siemens, onze LG voorlader met koolborstelmotor is stukken zuiniger").


Het hele bericht op Barracuda>>

Geen opmerkingen: