Pagina's

“Er is maar één duurzame luchthaven: géén luchthaven”

De luchthaven Lelystad heeft plannen voor uitbreiding. Het moet een 'tweede' Schiphol worden met vier miljoen passagiers per jaar. Niet alle Flevolanders vinden bulderende opstijgende Boeiings op lage hoogte boven Zeewolde, Dronten en Lelystad een goed idee. GroenLinks verzet zich als enige partij in de Flevolandse Staten met hand-en-tand tegen de komst van het vliegveld.

Vier weken lang volgen studenten van de masteropleiding Journalistiek & Nieuwe Media van de Universiteit Leiden het dossier Schiphol op de voet. In opdracht van de Volkskrant brengen zij tussen 12 januari en 6 februari 2009 op de site 'Schiphol Nieuws' de botsende belangen rond de nationale luchthaven in kaart. In woord en (bewegend) beeld, variërend van grondige achtergronden tot live verslaggeving. Natuurlijk mocht een interview met Cees Meijer - Flevolands Statenlid voor GroenLinks - over een tweede schiphol in Flevoland niet ontbreken. Het hele artikel kun je hier lezen.

“Er is maar één duurzame luchthaven: géén luchthaven”

Door Coen Koppen

Lelystad Airport wil met een toekomstige uitbreiding luchtverkeer van Schiphol over nemen. Maar in de Flevolandse politiek zit niet iedereen te wachten op deze plannen. Hoe ziet Cees Meijer, Statenlid van GroenLinks, het debat rond de uitbreiding van het vliegveld?

Heeft u persoonlijk last van het vliegveld hier in Zeewolde?
“Nu nog niet echt, maar zomers hoor je wel kleine vliegtuigjes en helikopters. En dan komen ze over het dorp met dat bromvlieggeluid. Tot ongenoegen van vrijwel iedereen. Wij hebben een keer gekeken hoe ver Zeewolde van Lelystad Airport ligt en zijn op diezelfde afstand rond Schiphol gaan rijden. Je weet niet wat je hoort! Als dat ons te wachten staat: dat is niet niks.”

Heeft GroenLinks wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de geluidsoverlast van Lelystad Airport?
“Nee, zo diep zijn we er niet ingegaan, maar we hebben wel geprobeerd op basis van feitelijkheden dingen aan te geven. Je kan van alles roepen, maar je moet het wel onderbouwen.”

Wat is dan de visie van GroenLinks op Lelystad Airport?
“Wij vinden dat het niet past hier. De provincie zegt dat wij een innovatieve en klimaatvriendelijke provincie moeten zijn. Plus als je daarbij de verhoogde uitstoot van CO2 bij een uitbreiding optelt, dan zeggen wij: schei uit met die vliegerij.”

U ziet geen mogelijkheid om Lelystad Airport klimaatvriendelijk uit te breiden?
“Nee, ik zou niet weten hoe. Er is maar een soort duurzame luchthaven en dat is géén luchthaven.”

Wat doet GroenLinks eraan om de uitbreiding tegen te houden?
“ Elke keer dat het over de luchthaven gaat laten wij weten dat we er tegen zijn. Wij staan daar alleen in. Alle andere partijen hollen achter het Gedeputeerde Staten verhaal aan: dat het goed is voor de werkgelegenheid en goed voor de economische ontwikkeling van Flevoland. Als ik vervolgens aan de gedeputeerde Harry Dijksma (VVD en voorstander van uitbreiding, red.) vraag over wat voor werkgelegenheid het dan gaat, krijg ik daar nooit antwoord op. Gaat het dan om - met alle respect - koffiedames? Mensen die vliegtuigen aftanken? Als je zoveel vluchten hier wil hebben, dan moet je toch een beeld hebben hoe je dat wil inrichten?”

Heeft GroenLinks dan zelf bij Lelystad Airport geïnformeerd wat de plannen zijn?
“Nee, zo expliciet hebben we dat niet gedaan maar de directeur van het vliegveld komt eigenlijk altijd zelf met zijn plannen naar buiten en ze hebben een website waar het laatste nieuws op staat.”

Wat is volgens u het belang van de milieuverenigingen in Flevoland? Hoeveel politiek gewicht leggen ze in de schaal?
“Als de milieuorganisaties een vuist in de politiek willen maken, dan moeten ze dat toch via de partijen doen. En als alle politieke partijen, zelfs de SP voor de uitbreiding zijn en zeggen dat het goed is voor de economie, dan is dat moeilijk. Natuur en Milieu Flevoland (NMF) heeft wel zelf de procedure van de uitbreiding gevolgd en is naar de Raad van State gestapt. En de Raad van State gaf ze gelijk. De procedure van de uitbreiding klopte niet helemaal. Vervolgens geeft de politiek NMF de schuld. Je moet hen niet de schuld geven, maar het ministerie. Zij hebben hun huiswerk gewoon niet goed gedaan.“

Uit het persbericht van GroenLinks Flevoland begrijp ik dat Natuur en Milieu Flevoland door de collegepartijen van de Provinciale Staten is gekort op hun subsidie en dat jullie een sterk verband zien.
“Zij (PvdA, VVD en CDA, red.) doen dit alleen omdat NMF dwars ligt bij de luchthaven. Dat wordt vervolgens categorisch ontkend, maar ik blijf erbij dat het absoluut een rol speelt. Ik kan geen enkele andere reden bedenken. De reden die opgevoerd wordt is dat NMF zich te veel bemoeit met het beleid van de provincie en zich meer moet gaan bezighouden met de uitvoering. Als je bij NMF gaat informeren hoeveel ze met beleid bezig zijn, dan staat dat niet in verhouding met hoe de PvdA dat ziet en als ze beleid doen, is de gemeente er erg blij mee. Gemeente Almere heeft bijvoorbeeld een brief gestuurd dat het een kwalijke zaak zou zijn als NMF gekort zou worden, vanwege de kennis bij NMF en gemeenten die er hun voordeel mee kunnen doen.”

Hoe kan het dan dat de subsidiekorting toch is doorgevoerd?
“Wij zijn samen daar met de SP tegenin gegaan, maar de collegepartijen trokken een lijn. De andere partijen waren het eerst niet helemaal eens met de PvdA, maar uiteindelijk wel. Wij van GroenLinks willen bij de voorjaarsbeschouwing er opnieuw over praten. Misschien komen wij dan met een motie, maar we willen het niet zomaar laten passeren.”

Hoe waarschijnlijk is het volgens u dat de uitbreiding er nog komt?
“Volgens onderzoek van Boer en Croon in opdracht van de provincie, komt er bij uitbreiding een conflict tussen het luchtruim van Lelystad en Schiphol. Het luchtruim moet dus worden verruimd worden en daarnaast moet de banen nog langer gemaakt worden. Daarna moet nog duidelijk worden of het luchtverkeer überhaupt mogelijk is.”

Maar het advies van de Tafel van Alders ligt er. Zij achten het wel mogelijk. Vindt u in, navolging van Milieudefensie, dat Alders opnieuw onderzoek moet doen?
“Ja, daar ben ik het mee eens. Maar dat kun je niet ondertekenen als politieke partij. Dat kun je alleen maar als actiegroep doen.”

Maar als politieke partij kunt u Alders toch verzoeken opnieuw onderzoek te doen?
“Ja maar ik weet niet of GroenLinks Flevoland dat moet doen of dat het een Tweede Kamerverhaal is.”

Hoe zit het met het draagvlak voor de uitbreiding binnen de provincie?
“Ik meen dat het draagvlak voor de uitbreiding van de luchthaven minder aan het worden is. Maar dat wordt nog te weinig duidelijk. Ik heb wel eens gezegd tegen milieuorganisaties: laat je nou eens horen. Stuur nou eens een brief.”

Is het niet de taak van GroenLinks om dit te laten zien?
“Dat is weer een puntje voor de voorjaarbeschouwing. Op dit moment heeft GroenLinks nog niet duidelijk hoe het gebrek aan draagvlak duidelijk gemaakt kan worden. Misschien dat wij het wetenschappelijk bureau of een onderzoeksbureau als KPMG daarbij betrekken.”

Lees voor meer achtergrondinformatie: Milieueffectrapportage Lelystad Airport verwacht in maart

Bulderende boeiing boven Zeewolde; nu nog een fotomontage

1 opmerking:

Judith Sargentini zei

Dag Frank,

In Almere moeten zo'n 60.000 woningen bijgebouwd worden, give or take a few. Hoe kan dat gecombineerd worden? Niet natuurlijk. Dat lijkt me jullie sterkste troef. Als fracties met een luchthaven (Lelystad, Eindhoven, Amsterdam, en wellicht Twente in de toekomst) moeten we ons toch eens samen beraden.

groet,
Judith Sargentini
fractievoorzitter GroenLinks Amsterdam