Pagina's

vrijdag, maart 07, 2014

Lokale politiek doorslaggevend voor groei Lelystad Airport

‘De uitbreiding van Lelystad Airport? Daar gaan wij helemaal niet over’ hoor je regelmatig uit de mond van lokale politici. Dit hoor je verrassend vaak van partijen die destijds stonden te juichen bij het voorstel om Lelystad Airport te laten groeien tot een tweede Schiphol (PvdA, CDA, VVD, D66, ….). En deze opmerking ‘daar gaan wij niet over’ is grote flauwekul.

Het formele luchthavenbesluit wordt inderdaad genomen door de minister en de tweede kamer. Maar voor een dergelijk groot project zijn vele andere vergunningen en procedures nodig. Denk hierbij aan onder andere het bestemmingsplan, milieuvergunningen, bouwvergunningen en forse investeringen en aanpassingen van de infrastructuur. En op al deze punten kan de lokale overheid dwarsliggen, vertragen, geen geld beschikbaar stellen, bezwaar aantekenen en dus langdurig traineren. En dat is precies de reden dat Hans Alders met zijn Alderstafel is neergestreken in Flevoland. Hans Alders zorgt met zijn Aldertafel ervoor dat alle lokale overheden vooraf instemmen om zo eindeloze procedures te voorkomen. Dit ‘regionale draagvlak’ is één van de belangrijke pijlers onder het project. En nu gaat het toch al niet zo goed met de luchthaven, er is namelijk geen luchtvaartmaatschappij die naar Lelystad wil. Als de lokale overheden ook afhaken is het project voorbij. Zonder ‘regionaal draagvlak’ geen uitbreiding van luchthaven Lelystad.

De lokale politiek kan het luchthavenproject tot in het oneindige vertragen en traineren. Ik heb allerlei nuttige suggesties op dit terrein. Een luchthaven tegenhouden kan best, maar dat moet de politiek dan natuurlijk wel willen.

Ook kunnen de lokale politici flink stampei maken bij hun collega’s in de Tweede Kamer. In verkiezingstijd is dat extra effectief.

De politici staan in deze periode boobytrapsgewijs opgesteld in het centrum. Laat zo’n unieke kans niet voorbij gaan. Pak zo’n loslopende politicus (figuurlijk) bij zijn lurven en vraag hem naar Luchthaven Lelystad. Houd hem (haar) met bovenstaande argumenten bij de les als hij zich eronderuit probeert te draaien met ‘daar gaan wij niet over’.

Op 13 maart om 20.00 uur verzameld de hele roedel politici zich in de Voorhof in Biddinghuizen voor een debat. Zo’n unieke kans laat je toch niet lopen?

Mocht dat niet helpen? Op 19 maart kunt u stemmen en politici zijn zeer gevoelig voor signalen uit de stembus. Er wordt een lage opkomst verwacht, dus je stem is des te meer waard.

Prettige verkiezingen toegewenst,

Frank Pels

1 opmerking:

Erik Veldhuizen zei



Belangrijkste vraag aan politici is wat mij betreft: Hoe kun je voor uitbreiding zijn zolang je niet weet wat het oplevert.

Voor een aantal dingen kun je al wel een aardige indicatie geven wat het kost:

- 45.000 vluchten komt overeen met meer dan 10% extra CO2 uitstoot voor de gehele luchtvaartsector in Nederland;

- Waardedaling onroerend goed: bij 10 dB extra geluidshinder 10% minder waarde. Zou voor Dronten en Zeewolde zomaar neer kunnen komen op een waardedaling van 1 miljard euro of meer.

- Alleen in Dronten en Zeewolde al ongeveer 60.000 inwoners die te maken krijgen met herrie, stank en overlast.

- Agrariërs en andere bedrijven die moeten worden uitgekocht,

- Kleine luchtvaartondernemers die moeten verkassen,

- Recreatieondernemers die hun klanten dreigen kwijt te raken.

- Lokale middenstanders die omzet dreigen mis te lopen.

Voldoende reden dus om tegen te zijn en verplaatsing van de routes is slechts verplaatsen van de overlast.

Hoop dat lokale politici met of zonder verkiezingen een duidelijk tegengeluid kunnen laten horen naar Den Haag. Dit Aldersplan wordt onze mooie polder niet beter van!