De situatie dwingt Schiphol ertoe „zijn strategie te herijken”, zei Nijhuis. Hij kondigde aan dat Schiphol de geplande investeringen van 470 miljoen euro over 2009 naar beneden toe bijstelt. Verschillende projecten met een totaalwaarde van 180 miljoen euro zijn voorlopig uitgesteld tot 1 april. Schiphol sluit niet uit dat meer investeringen op de lange baan zullen worden geschoven.
Nijhuis zei dat hij hierover de komende maanden meer duidelijkheid zal geven. In een breuk met het beleid van zijn voorganger liet de nieuwe directeur gisteren alvast doorschemeren niet langer te geloven in een doorgroei van de kleinere luchthavens van de groep, met name Lelystad en Eindhoven. „Je moet niet te veel spreiden over te veel locaties. Om van de [kleine] luchthavens een succesvol alternatief te maken, moet er voldoende volume zijn”, zei Nijhuis. Met de huidige verwachtingen is dat volume er niet.
Zullen we nu maar helemaal stoppen met de uitbreiding van luchthaven Lelystad?
UPDATE 16-1-2009: Het was ook al te mooi om waar te zijn. We kregen een mailtje. Nijhuis, de directeur van Schiphol, deed een 'van Middelkoopje'. Hij bedoelde helemaal niet dat het Tweede Schiphol (Lelystad Airport) in de polder van de baan was. NRC plaatste de volgende rectificatie:
In het bericht Schiphol stelt groei uit na sterke daling vervoer (6 januari, p.14) staat dat directeur Nijhuis niet langer gelooft in een doorgroei van Lelystad Airport en Eindhoven Airport. Dit is onjuist. Schiphol blijft streven naar groei voor de twee kleinere luchthavens die deel uitmaken van de groep.
Tevens kregen wij nog de beschikking over de volgende toelichting van NRC:
Hij (Nijhuis) zegt geen 'gedwongen uitplaatsing' te willen, dus het overhevelen van vluchten van Schiphol naar Lelystad en Eindhoven, hij wil in plaats daarvan 'niet mainportgebonden verkeer' verplaatsen. Het gaat er juist om het drukke verkeer van Schiphol over te hevelen naar elders. Met name Lelystad kan niet zomaar autonoom eigen verkeer ontwikkelen. Nu de groei afneemt op Schiphol, sterker nog het verkeer krimpt (en wie weet wanneer het terugkomt), is overhevelen noch eigen groei voorlopig niet aan de orde. Zoals Nijhuis zei: 'er moet voldoende volume zijn' en dat volume is er dus niet. NRC kan de uitdrukking 'een breuk met het beleid van zijn voorganger' (nog ) niet hard maken en heeft daarom gerectificeerd.
Kortom: het Tweede Schiphol in de polder (Lelystad Airport) gaat wat betreft Schiphol gewoon door, maar gezien de economische omstandigheden nu even niet maar op een later tijdstip zeker wel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten