Pagina's

maandag, maart 28, 2011

Zin en onzin van bedrijfsfusies

Een artikel in de Intermediair over de zin en onzin van bedrijfsfusies:

Het is al jaren bekend: verreweg de meeste fusies en overnames draaien uit op een mislukking. [..] Slechts in vijftien procent voegt een fusie of overname iets toe; meer marktaandeel. [..] De enigen die er altijd geld aan overhouden zijn bankiers, advocaten en consultants. [..] Waarom trappen topmanagers er steeds weer in? Kopieergedrag is vaak een drijfveer, het meedoen met de grote jongens. [..] Ondernemers willen niet achterblijven bij collega-directeuren die zij tegenkomen, maar willen laten zien dat ook zij iets groots kunnen doen. Probleem is alleen dat als je goed bent in het leiden van een grote onderneming, dat nog niet betekent dat je ook goed bent in het overnemen en integreren van een ander bedrijf. Dat is echt iets heel anders', zegt Van de Kimmenade.

Fusies en overnames hebben alleen zin als dit ├ęcht wat toevoegt. Groter is niet beter dan alleen maar groot.
Het hele artikel kun je hier lezen.

1 opmerking:

rob alberts zei

Groter geeft meer management.
Interessant is om te onderzoeken wat de kleinst en efficients werkende eenheid is.
Per produkt en/of per diens zal dit natuurlijk verschillen.
Maar ja, wie is daar nu in geinteresseerd?
Vriendelijke groet.