Pagina's

woensdag, oktober 13, 2010

Harder rijden betekent: later thuis

Het kabinet Rutte wil de maximumsnelheid op snelwegen verhogen van 120 naar 130 kilometer per uur. Tenzij milieu of verkeersveiligheid anders eisen. Dus we zijn voortaan sneller op de plaats van bestemming?

"Ik denk niet dat je dat gaat merken’, zegt Henk Meurs, hoogleraar ruimtelijke ontwikkeling en mobiliteit tegen De Volkskrant. ‘Als je op weg bent naar je werk, sta je vooral in de stad gewoon vast. Het aantal minuten op de snelweg is meestal heel beperkt. Dit is typisch een maatregel die leuk is voor de perceptie.’ Meurs denkt dat het verkeer per saldo juist trager zal worden. ‘Het verschil in snelheid tussen voertuigen wordt groter en dat betekent een chaotische verkeersstroom.’  
Uit onderzoek is gebleken dat het vooral de agressieve automobilisten zijn die files veroorzaken als het verkeer wat vertraagt, maar timide chauffeurs zijn net zo erg. De doorstroming van het verkeer is het meest gebaat bij gelijkmatigheidals iedereen even hard rijdt, ontstaat er zelden een file. Agressieve automobilisten moeten vaak hard in de rem doordat ze te dicht op hun voorganger komen; dat stuurt een golf van vertraging naar achteren (de eerste auto remt hard, de tweede nog harder, enzovoort... en een paar honderd meter verderop sta je dan helemaal stil). Timide rijders vertragen voortdurend om een grotere afstand te creĆ«ren. Dat levert dezelfde achterwaartse vertragingsgolf op.

Dat denkt ook Hans Godefrooij van onderzoeksbureau DTV. ‘Vrachtwagens mogen nog steeds 80. Als gewone auto’s harder gaan rijden, wordt het snelheidsverschil groter. Stel dat een vrachtwagen gaat inhalen. Dan moet iemand die 120 rijdt op de rem trappen en dat levert achter hem een harmonica-effect op van remmende auto’s. Iemand die 130 rijdt, moet harder remmen. Dat levert dus een sterker harmonica-effect op.’ Komen er meer ongelukken? De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) becijferde vorig jaar dat een snelheidsverhoging van 120 naar 130 zal leiden tot 38 procent meer doden, ongeveer 30 procent meer ernstig gewonden en 20 procent meer gewonden 

Geen opmerkingen: