Pagina's

College Lelystad is de weg kwijt

Het college in Lelystad is de weg kwijt. Het college wil luchthaven Lelystad laten groeien tot vier miljoen passagiers per jaar. Anderhalf miljoen meer dan de luchthaven wil volgens haar huidige plannen. Zelfs de luchthaven was hierover verbaasd.

Het college van Lelystad heeft blijkbaar niet door dat de luchthaven Lelystad een
salamitactiek speelt. Dat kun je de Schiphol Group - eigenaar van Lelystad Airport - wel toe vertrouwen. Als de baanverlenging een feit is, dan gaat de luchthaven linksom of rechtsom gewoon doorgroeien. Er zijn nu al hardnekkige geruchten over een nieuwe PKB die nachtvluchten en vrachtvervoer mogelijk moet maken. De huidige salamitactiek van de Schiphol Group gaat het college blijkbaar niet snel genoeg. Liever geven ze direct alvast een halve worst weg. De luchthaven zou namelijk kunnen zorgen voor banen. Die banengroei valt overigs volgens een aantal bronnen erg tegen. Schiphol wil vooral de goedkope chartervluchten kwijt waar ze weinig aan verdienen. Een citaat uit een artikel in de Intermediair van twee weken geleden:

Ook als Schiphol ongehinderd zou kunnen groeien, zal de luchthaven vroeg of laat tegen de fysieke grenzen aanlopen van zijn concept met één terminal. Dat die in zicht komen, blijkt uit een lopend onderzoek naar de bouw van een nieuwe terminal elders op het Schipholterrein. Onontkoombaar in dat geval is dat ook op Schiphol reizigers getransporteerd moeten gaan worden. Betekent dat het einde van het even unieke als lucratieve concept?
Nee, want de nieuwe terminal zal worden gebruikt voor de afhandeling van low budget airlines als Ryanair en EasyJet. Hun reizigers behoren doorgaans tot de minst spenderende passagiers op Schiphol. Nog minder winstgevend is het echter om ze helemaal niet meer te ontvangen.

Schiphol wil dus de low budget airlines kwijt omdat dit nauwelijks iets oplevert. Schiphol zal deze charters van low budget airlines graag dumpen op de luchthaven van Lelystad. Deze reizigers komen aan om zo snel met het vliegtuig te vertrekken. Met een beetje geluk kun je ze nog een kop koffie verkopen. Banengroei zal dit dus ook nauwelijks opleveren. Ook is deze banengroei niet erg duurzaam. Als de low budget airlines op een andere luchthaven een paar euro minder betalen, zijn ze net zoals een zwerm sprinkhanen zo weer vertrokken zonder zich om de gevolgen hiervan te bekommeren.

Een hele provincie gijzelen met geluidsoverlast en stankoverlast in ruil voor een paar banen van kaartjesknippers en koffersjouwers lijkt mij geen goed idee. Daarom hoop ik dat de gemeenteraad van Lelystad hier een stokje voorsteekt.

Reageren kan onder andere via het forum van de gemeente Lelystad.

Zie ook onderstaand verslag van een extra opinieplein in het Lelystadse stadhuis.

Geen opmerkingen: